אטמים הידראוליים

סוגי אטמים הידראוליים:

א) אטמי בוכנה: אטמי בוכנה מותקנים בחריץ ראש הבוכנה ומונעים דליפת נוזלים בין הבוכנה לקדח הצילינדר. הם עשויים בדרך כלל מחומרים אלסטומריים או פלסטיים ומתוכננים לעמוד בלחצים גבוהים ובתנועות דינמיות.

ב) אטמי מוט: אטמי מוט מותקנים בחריצים הפנימיים כאשר המוט עובר דרכם הוא בא במגע עם האטמים כדי למנוע דליפת נוזלים לאורך המוט. הם מספקים איטום בין המוט לבין ראש הצילינדר אטמי מוטות עשויים בדרך כלל מחומרים כמו פוליאוריטן או גומי

ג) מנגבים: אטמי מגבים, הידועים גם כמנגבים, מותקנים במוט או בראש הבוכנה כדי למנוע כניסת מזהמים למערכת ההידראולית. הם נועדו להסיר לכלוך, פסולת ולחות מהמוט החשוף או משטח הגליל במהלך התנועה ההדדית.

שיקולים מרכזיים לביצועי איטום הידראולים:

א) בחירת חומר: בחירת חומר האיטום תלויה בגורמים כגון תאימות נוזלים, טווח טמפרטורות, דרישות לחץ ועמידות בפני בלאי ושחיקה. חומרים נפוצים כוללים אלסטומרים (למשל, NBR, FKM), פוליאוריטן, PTFE ותרמופלסטיים.

ב) טיב פני השטח: משטחי ההזדווגות של רכיבים הידראוליים צריכים להיות בעלי גימור משטח מתאים כדי להבטיח ביצועי איטום אופטימליים. משטחים חלקים ומלוטשים עוזרים למזער חיכוך ובלאי, ומפחיתים את פוטנציאל הדליפה.

ג) התקנה נכונה: טכניקות התקנה נכונות, כגון הבטחת תכנון נכון של החרצים, שימון והעמסת איטום מתאימה, חיוניות להשגת איטום יעיל ומקסום חיי האיטמים.

ד) תחזוקה ובדיקה: בדיקה ותחזוקה שוטפת של אטמים הידראוליים עוזרת לזהות סימנים מוקדמים של בלאי ונזק  מה שמאפשר החלפה בזמן ומניעת כשלים פוטנציאליים במערכת.

יישומים של אטמים הידראוליים:

אטמים הידראוליים מוצאים יישומים נרחבים בתעשיות שונות, כולל:

א) בנייה וציוד כבד: צילינדרים הידראוליים המשמשים במחפרים, מעמיסים ודחפורים.

ב) רכב: מערכות הגה כוח, מערכות בלמים ורכיבי מתלים.

ג) מכונות ייצור תעשייתיות: מכבשים, מכונות הזרקה ומכונות הידראוליות.

ד) תעופה וחלל ותעופה: גלגלי נחיתה, מפעילים הידראוליים ומערכות בקרת טיסה.

ה) ימיים: מערכות הידראוליות בספינות, אסדות קידוח בים וציוד תת-מימי.